Skrivet av: klempt | december 9, 2012

Lärarna måste åter få ta plats i klassrummet

Svar på insändare i Vi i Väsby 24-30 november 2012

Nej – inga barn är misslyckade, det är jag och skribenten ”Fri-tänkare” helt överens om. Däremot skiljer vi oss i synen på begreppet katederundervisning. För mig som folkpartist och före detta lärare innebär katederundervisning en lärarledd undervisning. Det handlar om att läraren går igenom moment, förklarar, instruerar och repeterar. Alla elever ska ges tillfälle till frågor. I denna aktiva dialog med eleverna i helklass där man vänder och vrider på frågeställningar och problem får eleverna tillfälle till individuell hjälp.

Den aktiva skolan med den aktiva läraren, har i grunden rollen att jämna ut skillnader som finns mellan elever med olika förutsättningar. Det var därför som liberaler en gång införde den obligatoriska skolan.

Valet av metod för undervisningen är givetvis ett beslut som ska fattas av respektive lärare. Kommunaliseringen av skolan för snart tjugo år sedan har resulterat i ett stort vakuum. Vi i Folkpartiet är av åsikten att det är staten som ska ha det yttersta ansvaret för skolresultaten i Sverige. Därför förespråkar vi ett införande av ett modernt huvudmannaskap där staten ansvarar för likvärdigheten och lärarlönerna.

Är då allt nattsvart vad gäller det svenska skolväsendet? Svaret på den frågan är ett solklart nej. Det svenska skolväsendet har under de senaste åren genomgått en mycket omfattande omdaning. Med behöriga lärare, ökad utvärdering av elevernas kunskaper och tydligare regler för trygghet och studiero har grunden lagts för en modern kunskapsskola. Med detta sagt har dock kunskapsklyftorna i Sverige och Väsby ökat. Men som man sår får man skörda. Den under lång tid negativt betraktade lärarledda undervisningen behöver återigen bli vanlig i våra klassrum.Det mest avgörande i skolans verksamhet är mötet i klassrummet mellan lärare och elever. Det är kvaliteten i dessa möten som avgör skolans kunskapsresultat.

Lärarnas kompetens och pedagogiska skicklighet är därför den viktigaste faktorn för att eleverna ska nå utbildningsmålen i skolan. Lärarna är Sveriges viktigaste yrkesgrupp. Ett av de viktigaste verktygen för läraren är att under varje lektion undervisa och leda klassen. Det är hög tid att låta lärarna åter få ta plats i klassrummet.  

Kristina Klempt, Kommunalråd FP

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: